SYSTEM OŚWIATOWY MIASTA
Jednym z głównych zadań realizowanych w obszarze oświaty jest zwiększanie możliwości indywidualnego rozwoju ucznia, motywowanie do dalszego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. Miasto Mrągowo w celu wspierania dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej oraz osiągającej bardzo dobre wyniki w nauce realizuje Mrągowski Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży.
Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY
908
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat objęta wychowaniem przedszkolnym (przedszkola publiczne i niepubliczne oraz oddziały przedszkolne w szkołach).
122%
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w przedszkolach publicznych i niepublicznych oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach) w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu miasta.
23,78
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
2,40
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
1 915
Liczba uczniów w szkołach podstawowych
110%
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej (szkoły publiczne i niepubliczne).
9,91
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
2,45
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
SYSTEM OŚWIATOWY MIASTA MRĄGOWA W 2022 R.
W roku szkolnym 2021/2022 Miasto Mrągowo było organem prowadzącym dla 2 ośmioletnich szkół podstawowych oraz 2 przedszkoli w podziale na:
Szkołę Podstawową nr 1 im. Mikołaja Kopernika,
Szkołę Podstawową nr 4 im. gen. Stefana Grota Roweckiego,
Przedszkole nr 1 "Stokrotka",
Przedszkole nr 2 "Bajka".
Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2021/2022
369
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2021/2022
241
Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022
128
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2021/2022
Ponadto Miasto Mrągowo było organem prowadzącym dla Młodzieżowego Domu Kultury:
222 wychowanków w 26 oddziałach;
średnia liczba wychowanków w oddziale - 8,54;
liczba zatrudnionych pracowników - 14, w tym:
10 nauczycieli na 6,75 etatach;
4 pracowników administracji i obsługi na 2,38 etatach;
struktura zatrudnienia nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego:
początkujący - 1;
mianowany - 2;
dyplomowani - 5;
2 os. bez stopnia awansu.
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego
Baza lokalowa szkół podstawowych i przedszkoli
6 033 819 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych przedszkoli i żłobków ogółem w 2022 r.
5 824 869 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych przedszkoli w 2022 r.
208 950 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych żłobków w 2022 r.
Dotacje dla niepublicznych przedszkoli i żłobków w 2022 r.
Liczba uczniów/wychowanków/uczestników z Ukrainy przyjętych do szkół i placówek oświatowych w związku z trwającym konfliktem zbrojnym
KSZTAŁCENIE UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Do zadań ustawowych Gminy Miasto Mrągowo należy zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym w podległych placówkach oświatowych. W roku szkolnym 2021/2022 do publicznych przedszkoli uczęszczało 16 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, a do szkół podstawowych 90 — stan na 30.09.2021 r.
Działania podejmowane przez miasto i placówki w zakresie organizacji kształcenia specjalnego:
tworzenie oddziałów integracyjnych,
doposażanie placówek w odpowiednie dla uczniów niepełnosprawnych pomoce dydaktyczne,
dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości uczniów,
zapewnienie możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
zapewnienie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi m.in. poprzez umożliwienie realizowania indywidualnego procesu kształcenia i zajęć rewalidacyjnych,
rozpoznawanie potrzeb oraz możliwości psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,
indywidualizowanie pracy ucznia na lekcji,
dostosowanie oferty zajęć specjalistycznych oraz zajęć pozalekcyjnych do potrzeb i możliwości uczniów (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia ręki, integracja sensoryczna, zajęcia rozwijające kompetencje społeczne, rehabilitacja ruchowa),
prowadzenie cyklicznych spotkań z psychologiem oraz z pedagogiem,
angażowanie dzieci do aktywnego udziału w życiu klasy (wycieczki, wieczory filmowe),
zapewnienie nauczycieli współorganizujących proces kształcenia w klasach integracyjnych oraz pomocy nauczyciela dla uczniów z orzeczeniami (autyzm, zespół Aspergera),
organizowanie warsztatów profilaktycznych oraz warsztatów dla rodziców ze specjalistami,
organizowanie zajęć otwartych dla rodziców i nauczycieli oraz dnia otwartego dla rodziców umożliwiającego skorzystanie z pomocy wszystkich specjalistów pracujących w placówce,
finansowanie doskonaleni zawodowego nauczycieli w zakresie pracy z uczniem niepełnosprawnym.